Agrárvállalkozások gazdaságon kívüli jövedelemének növelése

A XXI. században mezőgazdasági termelés alacsony jövedelmezősége, magas időjárási kitettsége és értékesítési és szezonális kockázata miatt egyre kevesebb gazdaságnak kellene jövedelmét kizárólag a mezőgazdasági alaptevékenységre alapozni. Kialakulóban van az a réteg, akik kényszerből, illetve gazdasági vagy más megfontolásból jövedelmüket a hagyományos agrártermelésen kívül más forrásokból is kiegészítik.

A mezőgazdasági vállalkozások jövedelem-kiegészítése kapcsán a leggyakrabban felmerülő fogalom a mezőgazdasági tevékenységbővítés, más szóval tevékenységdiverzifikáció illetve diverzifikáció vagy ugyanezt jelenti a nemzetközi szakirodalomban használt farmdiverzifikáció, amely a hazai és nemzetközi szakirodalomban sokszor együtt szerepel a soktevékenységűség, a multifunkcionalitás és a fenntarthatóság kifejezésekkel.

A gazdaságon belüli tevékenységbővítés

A gazdaságon belüli tevékenységbővítés célját tekintve viszonylag egységes a szakemberek véleménye, miszerint az a hagyományos mezőgazdasági termelés mellett új lehetőségeket teremt a gazdaságok jövedelemszerzéséhez, és ennélfogva a gazdálkodók jövedelme kevésbé függ az egyedüliként végzett mezőgazdasági alaptevékenységtől, így a gazdálkodók kevésbé kiszolgáltatottak az ingadozó gazdasági és időjárási tényezőknek.

A gazdaságon kívüli (off-farm) jövedelemszerzés

A gazdaságon kívüli jövedelem több forrásból származhat. A legfőbb jövedelemforrás a főállásban vagy kiegészítő jelleggel folytatott munkavégzés. Ennek egyik leginkább kézenfekvő megoldás a termelőknek a farmon történő vendéglátás. A farmon történő vendéglátásnak, szállásadásnak a nyugat-európai országok többségében nagy hagyománya van. Ausztriában a parasztgazdaságokban történő szállásadásnak, vendéglátásnak óriási hagyománya van, ami annak is köszönhető, hogy az elmúlt 30-40 évben sikeres fejlesztést hajtottak végre a gazdálkodó családok egy részében a családi gazdálkodás turisztikai szolgáltatásokkal történő bővítésével. Az „Üdülés parasztgazdaságban” a gazdálkodó családok turisztikai tevékenységének márkaneve, melynek keretén belül a szállás mellett a paraszt-családoknak legalább három saját terméket, szolgáltatást is kell biztosítani a vendégek számára.

Általában elmondható, hogy a nyugat-európai országok többségében a falusi, vagy agroturizmus együtt jár a mezőgazdasági termékek közvetlen értékesítésével.A gazdák a saját maguk által megtermelt és/vagy feldolgozott termékeket a házaikban megszálló, vagy csak megforduló vendégeknek adják el, továbbá a kínálják a helyi éttermeknek, szállodáknak, gazdapiacon vásárlóknak, előfordul, hogy megrendelésre házhoz is szállítják.

Ötből négy diverzifikált gazdaság vezetője sikeresnek ítélte vállalkozását. A diverzifikált tevékenység indításának motiváló tényezői közt egyértelműen a jövedelem növelése a legfontosabb. A meglévő erőforrás-kapacitás jobb kihasználása is fontos motiváló tényező, de a motiváló tényezők közül fontos az is, hogy a tevékenységbővítéssel növekszik a gazdaság értéke.

A szöveges rész az Agrárgazdasági Kutató Intézet MEZŐGAZDASÁGI JÖVEDELMEK KIEGÉSZÍTÉSÉNEK LEHETŐSÉGE tanulmányának felhasználásával készült.


Összefoglaló:

  1. El kell érni, hogy a falusi- és az agroturizmus felülről ösztönzött, de alulról szerveződő, professzionális ágazat legyen.
  2. Új pályázatok kiírásával kell ösztönözni a mezőgazdasági termelőket a tevékenységük életképes off-farm diverzifikációjára.
  3. Az önkormányzati pályázati rendszeren keresztül ki kell alakítani a településszintű turisztikai desztinációs hálózatot, mely figyelembe veszi a települések erősségeit, melyet beintegrál a kistérségi turisztikai látványosságok közé.